Materiały: Scenariusze zajęć

Zabawy dźwiękami - kilka pomysłów stworzenia ciekawych instrumentów muzycznych

Zabawy dźwiękami - kilka pomysłów stworzenia ciekawych instrumentów muzycznych



1. „Tańczące spinacze” – wkładamy do garnka garść spinaczy, Garnek przechylamy na prawo i lewo. Czy szurające po jego dnie spinacze wytwarzają zawsze takie same dźwięki ? wypróbujcie rożne rytmy szurania.

2. „Gazetowe odgłosy” - dwie osoby naciągają gazetę jak żagiel. Trzecia bierze rozpęd i przebiega przez gazetę. Albo: wszyscy na ustalony sygnał zaczynają na zmianę zgniatać i rozciągać gazetę. Albo: urządźcie zawody w rozrywaniu gazet. Co o tym myślicie?

3. „Szeleszczące sito” – wsypujemy do sita garść wysuszonego grochu. Przechylać sito na rożne strony. Turlające się ziarenka robią ciekawy wspaniały podkład muzyczny do śpiewu.

4. „Domowa orkiestra” - każde dziecko dostaje pęk kluczy , można rozpocząć wspólne muzykowanie. Jedna osoba nadaje rytm, reszta próbuje go naśladować. Po zagraniu kilku „utworów” niech ktoś inny spróbuje swoich sil jako dyrygent.

5. „Trójkąt z dźwiękami” - do każdego z 4 gwoździ przywiąż wstążkę i zawieś ją na wieszaku. Powieś wieszak na gałęzi drzewa. Za pomocą piątego gwoździa można uderzać w zwisające gwoździe wytwarzając ciekawe dźwięki. A może komuś uda się zagrać jakąś melodię na tym instrumencie.
Inny wariant - zamiast gwoździ spróbujcie na wieszaku powiesić rożne inne przedmioty codziennego użytku, np. : noże, łyżki, widelce, Ciekawe jak będą brzmiały.

6. „Kapslowy tamburyn” - kapsle trzeba przedziurawić – wbijając w środek gwóźdź – nawlec na kawałek drutu i złożyć jego końce. Tamburyn jest gotowy do użycia Można nim grac na wiele sposobów : uderzając o dłoń, potrząsając wolno lub szybko i wystukiwać ciekawe rytmy.

7. „Doniczkowy dzwon” – przeciągamy sznurek przez otwór w podstawie doniczki, nawlekamy na niego drewniana kulkę i zawiązujemy na nim dwa supełki ( jeden na końcu sznurka, drugi nieco wyżej) . Teraz należy mocno rozbujać „serce” dzwonu, żeby rozbrzmiał, czyli chwycić za sznurek i mocno zakołysać, aby kula uderzyła w doniczkę.

8. „Butelkowe cymbałki” – napełniamy kilka butelek wodą, każda w innym stopniu. Przywiązujemy do butelek sznurki i wieszamy je na trzonku od miotły opartym o dwa stojące naprzeciw siebie krzesła. Do gry na butelkowych cymbałkach najlepiej nadaje się drewniana łyżka.
Inny wariant - ustaw kilka szklanek w jednym rzędzie. Do każdej wlej inna ilość wody, np. jedna może być pełna, drugą wypełnioną w ¾, trzecia do polowy, czwarta w ¼ itd. Uderzaj w szklanki drewniana łyżeczka.


9. „Ścierkowy balet” – dzieci obwiązują sobie stopy ścierkami, a następnie zaczynają tańczyć i na wyścigi wycierają podłogę w rytm muzyki. „łatające” po podłodze ścierki zbliżają się do siebie, a potem oddalają, tworząc coraz to nowe układy taneczne.
Grupy wiekowe
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.