Materiały: Scenariusze zajęć

Temat: „Zimowe podróże z Mikołajem” – zabawy muzyczne.

Temat: „Zimowe podróże z Mikołajem” – zabawy muzyczne.




Boże Narodzenie (25 grudzień)

KONSPEKT ZAJĘĆ Z ZAKRESU
ORGANIZOWANIA AKTYWNOŚCI MUZYCZNEJ
DZIECI 3-4 – LETNICH

Temat: „Zimowe podróże z Mikołajem” – zabawy muzyczne.

Cele:
- poznawczy: utrwalenie wyglądu oraz niektórych zwyczajów Mikołaja;
- kształcący: dostarczanie dzieciom możliwości uaktywniania kilku zmysłów: słuchu, wzroku i dotyku; ćwiczenie umiejętności szybkiego reagowania na zmieniające się bodźce i polecenia, a także – kształcenie mięśni narządów mowy;
- wychowawczy: przybliżanie dzieciom elementów bożonarodzeniowej tradycji oraz budzenie przywiązania do niej.

Forma: zajęcia planowo organizowane (z całą grupą).
Metody:
* czynnościowa (zadań stawianych do wykonania), ćwiczenia utrwalające;
* słowna (objaśnienia, polecenia);
* poglądowa (pokaz).

Środki dydaktyczne: dzwoneczek, tamburyno, czapeczki Mikołaja (po jednej dla każdego dziecka), dodatkowo – jedna peleryna dla Mikołaja, Mikołaj-zabawka grająca, „puszki” ze skrawków waty, tacka, opaski z kartonowymi emblematami śnieżynek (po jednej dla każdego dziecka), odtwarzacz płyt CD, płyty z potrzebnymi nagraniami.




PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Zbiórka dzieci – na sygnał dzwoneczka.

2. Ćwiczenia wstępne (inhibicyjno-incytacyjne): „Pada śnieżek”.
- Pada śnieżek – dzieci biegają w rytmie podawanym na tamburynie;
- Śnieg przestał padać – na przerwę w grze dzieci-śnieżek „spadają” na ziemię (leżą na dywanie) – śnieg utworzył na ziemi białą pierzynkę (kołderkę).

- Ćwiczenia oddechowe: dzieci otrzymują skrawki waty, które kładą na dłoni, mocno dmuchają w „puszek śniegowy”, aby poleciał jak najdalej.

3. Zagadka słowna (moment uspokajający). Dzieci siedzą na dywanie, najlepiej w kole i słuchają:

Ma czerwoną czapkę
i nosek zmarznięty.
Chodzi z wielkim workiem,
rozdaje prezenty.
Jak się nazywa ten święty? (Mikołaj)

4. Ćwiczenie słuchowe (zagadka muzyczna): „Co tak brzmi? Kto tak gra?” (przykryty tkaniną „grający” Mikołaj-zabawka). Odkrycie zasłonki i pokazanie Mikołaja.

5. Ćwiczenia artykulacyjne – zabawa „Podróż Mikołaja”. (Dzieciom zakładamy czerwone czapeczki mikołajowe).
Zapowiedź: „Dzieci czekają na prezenty, a tymczasem w śniegowej krainie Mikołaje wsiadają”:

- do sań – siad płaski, ręce wyciągnięte przed siebie (trzymają „lejce” powożącego renifera), poruszanie się całym tułowiem lekko w tył i w przód i wymawianie zgłoski: szu szu szu...
- do samolotu – wstają, ręce wyciągnięte na boki, biegają z rozpostartymi ramionami, powtarzając: wrrr wrrr wrrr...
- do pociągu – ustawiają się „w pociąg” i jadą, powtarzając: pach pach pach...
- na rower – leżenie na plecach, nóżki naśladują „jazdę” rowerem – kręcenie pedałami i powtarzanie: wu wu wu...


6. Słuchanie piosenki ze sł. i muz. Marii Tomaszewskiej pt. Mikołaj”. Zabawa w kole wiązanym przy piosence. Jedno wybrane dziecko dostaje pelerynę i czapkę, staje w kole. Pozostałe dzieci chodzą w kole przy muzyce piosenki z płyty. Kiedy pojawia się sama melodia – mogą próbować śpiewać, klaskać, tupać, itp.


7. Zabawa ruchowa „Taniec śnieżynek” – swobodna improwizacja rytmiczna przy muzyce utworu Franza Schuberta „Muzyczny moment” Nr 3 f-moll. Dzieci tańczą z emblematami śnieżynek na opaskach założonych na głowę.

8. Likwidacja zajęcia – podziękowanie dzieciom, zebranie opasek.



Opracowała: Jadwiga Zgliszewska

Grupy wiekowe
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.