Materiały: Scenariusze zajęć

Scenariusz Lecimy w kosmos

Scenariusz Lecimy w kosmos

Przedszkole nr 26
Poznań
Grupa wiekowa: 3,4 latki.
Prowadząca: Ilona Dębińska-Półtorak



Temat kompleksowy: W przestrzeni kosmicznej.


Temat dnia: Czerwona planeta.


Cele ogólne:
- dziecko potrafi obserwować i odkrywać przyrodę,
- dziecko umie się poprawnie wysłowić,
- dziecko zapoznaje się z kolejnym sposobem przemieszczania w przestrzeni,
- rozwijamy zainteresowanie pracą ludzi w określonym środowisku – kosmonauta,
- zachęcamy dzieci do prawidłowego organizowania swojej pracy,
- nabywamy umiejętność wspólnej zabawy poprzez integrację dzieci,
- kształtujemy nawyk kulturalnej zabawy,
- uczymy się organizacji i współdziałania w grupie,
- nabywamy wiadomości o kosmosie i planetach.


Metody:
- rozmowa, pogadanka,
- pokaz, oglądanie, doświadczanie
- ćwiczenia wyzwalające ekspresję słowną, ruchową, plastyczną,
- ćwiczenia praktyczne,
- doświadczenia,


Forma organizacyjna:
- praca z całą grupą,
- praca w zespołach.


Pomoce i środki dydaktyczne:
- kredki, farby, pędzle, klej, kolorowy papier, tekst wiersza, nasiona, marchew, sól, kartony do budowy rakiety, papierowe torby, folia aluminiowa, list od Marsjan, ziemia, roślinki, warzywa, duży arkusz papieru, trójkąt, cegła, szablony gwiazdek, labirynt.

1.Powitanie.
- „Wszyscy są”
Dzieci śpiewają i wyklaskują w rytm melodii:
Wszyscy są, witam was,
Zaczynamy już czas,
jestem ja, jesteś ty,
raz, dwa, trzy

2. Zapoznanie dzieci z tematem zajęć, znalezienie i odczytanie listu od Marsjan:

„Drodzy Ziemianie! Mieszkańcy Planety Ziemia!
Dzisiaj spotkamy się w bardzo ważnym celu. Zostaliście wybrani jako najlepsi
z najlepszych, najmilsi, najgrzeczniejsi, najwspanialsi.
Wspólnie odbędziecie wielką podróż. Udacie się na zwiedzanie jednej z najbliższych wam planet - Marsa, który nazywany jest planetą czerwoną. To sąsiad Ziemi. Są tu wulkany, wysokie góry, wieją tu bardzo silne wiatry – takie burze pyłowe. Nie ma tu wody, nie ma tu roślin! A tak bardzo chcielibyśmy je zobaczyć!
Pomóżcie nam, prosimy!

P.S. Pamiętajcie o specjalnych kosmicznych hełmach. Pomogą Wam przetrwać w tych trudnych warunkach.



3. Przygotowania do wyprawy.
Podział pracy na grupy:
- I stolik sadzi roślinki,
dzieci wsypują ziemię do doniczek i sadzą sadzonki i sieją nasionka,
- II stolik robi doświadczenie,
dzieci posypują solą pokrojone wcześniej warzywa aby sprawdzić czy jest w nich woda (osmoza),
- III stolik buduje rakietę,
z kartonów dzieci układają rakietę,
- IV stolik maluje Marsa,
Dzieci malują na czerwono planetę Mars.


4. Wykonanie hełmu z torby papierowej – przyozdabianie go wg własnej inwencji.



5. Zdobywanie odznaki „Małego kosmonauty”
-Nauczyciel: czy chcecie zostać małymi kosmonautami?
- aby nimi zostać i otrzymać odznakę musicie przejść próbę sprawnościową; - * powinniśmy mieć sprawne ręce – unosimy je w górę;
* sprawne nogi – tupiemy nogami;
* sprawną głowę – skłony głową w przód i na boki.
Skoro wszystkim się udało zaliczyć test dostajecie odznaki i lecimy w kosmos. Pamiętajmy o co prosili nas Marsjanie – wodę, rośliny i warzywa.


6. Lecimy na Marsa.
– N: Ruszajcie więc do rakiet!
Odpalamy!
Nie chcą ruszyć?
Potrzebne jest więc tu chyba specjalne kosmiczne odliczanie. Potrzebujemy pomocników. Spróbujmy razem 8,7,6, 5, 4, 3, 2, 1....
Start!


7. Lądowanie na Marsie.
Aby dobrze wylądować dzieci zamykają oczy i na umówiony dźwięk trójkąta otwierają je. (w tym czasie N przebiera się za Marsjanina)


8.Spotkanie z Marsjaninem.
Nauczyciel (przebrany) wita dzieci: witajcie Ziemianie! Widzę, że odczytaliście mój list. Dziękuję wam za podarki. To dla nas bardzo interesujące, bo jak wiecie na Marsie nie ma wody ani roślin. A w nagrodę za to czegoś was nauczę. Czy wiecie w jaką zabawę bawią się tu najczęściej Marsjanie i Marsjanki?
W „Paczuszkę” – to najpopularniejsza zabawa na Marsie. Zapraszam wszystkich Ziemian – stańmy w kole i za chwilę będziemy podawać sobie pudełko mówiąc wierszyk:

Jak to miło i wesoło
Gdy paczuszka krąży w koło
Paczka tu, paczka tam
Paczka krąży tu i tam.

Dzieci podają sobie pudełko po okręgu mówiąc wierszyk.



9. Pożegnanie i lot na Ziemię.
Dzieci żegnają się przybijając „piątkę” i otrzymują prezent niespodziankę, który mogą otworzyć po powrocie.


10. Jesteśmy na Ziemi.
Aby dobrze wylądować dzieci zamykają oczy i na umówiony dźwięk trójkąta otwierają je. (w tym czasie N zdejmuje przebranie)
Zdejmujemy hełmy, rozpakowujemy prezenty. W prezencie dostaliśmy do kącika przyrody fragment czerwonej skały, gwiazdy do odrysowywania lub przeliczania oraz labirynt.




























Dodatkowe wiadomości
– Mars – czwarta planeta od Słońca, kolor czerwony – skały z dużą ilością tlenku żelaza, -ma 2 księzyce ( a Jowisz nawet 16)
Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun



„Drodzy Ziemianie! Mieszkańcy Planety Ziemia!
Dzisiaj spotkamy się w bardzo ważnym celu. Zostaliście wybrani jako najlepsi z najlepszych, najmilsi, najgrzeczniejsi, najwspanialsi.
Wspólnie odbędziecie wielką podróż. Udacie się na zwiedzanie jednej z najbliższych wam planet - Marsa, który nazywany jest planetą czerwoną. To sąsiad Ziemi. Są tu wulkany, wysokie góry, wieją tu bardzo silne wiatry – takie burze pyłowe. Nie ma tu wody, nie ma tu roślin! A tak bardzo chcielibyśmy je zobaczyć!
Pomóżcie nam, prosimy!

P.S. Pamiętajcie o specjalnych kosmicznych hełmach. Pomogą Wam przetrwać w tych trudnych warunkach.
Grupy wiekowe
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.