Materiały: Scenariusze zajęć

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ WSPOMAGAJĄCYCH PRAWIDŁOWĄ WYMOWĘ

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ WSPOMAGAJĄCYCH PRAWIDŁOWĄ WYMOWĘ

Poniżej znajdą Państwo przykłady ćwiczeń narządów mownych, które zalecamy wykonywać jak najczęściej aby zapobiec występowaniu nieprawidłowości w wymowie. Ćwiczenia te warto wykonywać także z młodszym rodzeństwem - profilaktycznie. Ćwiczenia te nie muszą byc przykrym obowiązkiem dla Państwa pociech, gdy zadbamy o radosny nastroj podczas wykonywania, demonstrowania ćwiczeń będą wspaniałą zabawą!



ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO

1). Wszystkie dzieci wiedzą, że kotek był chory
• można „ pochorować „ razem z nim. Kotek kaprysi, ziewa, nie chce jeść ani pić, jest senny. Chyba się przeziębił. Chore „kotki”
- ziewają szeroko
- kaszlą z językiem daleko wysuniętym do przodu
• jedzie wezwane pogotowie : eo, eo, au, au, ay, ay…
• Pan doktor zaleca:
- płukanie gardła (naśladowanie),
- połykanie pastylek ( naśladowanie połykania)
- picie syropu ( naśladowanie picia)
• Kot zmęczony zabiegami ziewa, ziewa, usypia…..
- chrapie na wdechu,
- chrapie na wydechu
• Budzi się. Będzie brał „inhalacje „
- zaciska na przemian dziurki nosa ( w tym czasie oddycha wolną dziurką);
- wdycha powietrze nosem - wydycha ustami
do dobrych i skutecznych ćwiczeń podniebienia miękkiego zaliczyć należy: grę na instrumentach dętych ( trąbki, piszczałki, gwizdki, organki), nadmuchiwanie baloników, puszczanie baniek mydlanych, wymawianie przy dość szeroko otwartych ustach: ka, ko, ke, ku, ak, oko, aku, ga, go, ago, ogo, ege, agu, itd.
Przykłady ćwiczeń języka:

1). Pokaż język
2). Jak żmija porusza żądłem ( długi, cienki, ruchliwy język, wysuwający się we wszystkie strony )
3). Spróbujmy zrobić z języka :
- szpilkę ( jeszcze cieńszy język)
- skocznię narciarską
- koci grzbiet
- łyżkę ( język lekko stulony z uniesionym do góry końcem)
- łopatkę ( płaski, szeroki język)
- rurkę ( chcemy wypić sok ale nie mamy czym)
4). Pokaż jak:
- kot pije mleko ( szybkie, krótkie ruchy języka w przód, do góry i do tyłu)
- miś oblizuje się po zjedzeniu miodu ( staranne oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach, język wolno krąży dookoła zaczynając raz od lewej, raz od prawej strony

Zabawę można uatrakcyjnić smarując wargi dziecka czekoladą, miodem, dżemem lub bitą śmietaną.
5). Spróbujmy zrobić językiem kółko do gry w serso
- teraz dużo kółek ( wiele ruchów okrężnych języka)
6). „ Języczek wędrowniczek” - w tym ćwiczeniu język „ wędrując „ dotyka :
- wargi górnej
- wargi dolnej
- kącików ust
- stara się sięgnąć do nosa, do uszu,
„ Liczy zęby” dotyka końcem języka każdego zęba
- na górze
- na dole
- po stronie zewnętrznej i wewnętrznej
Dotyka dziąseł na górze i na dole. Głaska wargi. Masuje podniebienie, starając się sięgnąć aż do tylnej części gardła i z powrotem.


Ćwiczenia warg:

1). Spróbujmy pokazać jak wyglądają :
- wesołe usta ( płaskie wargi - rozciągnięte od ucha do ucha, jak przy głosce, dodatkowo kąciki warg uniesione jeszcze ku górze)
-smutne ( podkówka z warg)
- obrażone ( wargi nadęte)
- złe ( wąski, cienki pasek)
- wargi w ciup ( ( ściągnięte wysunięte do przodu)
- A jak wyglądalibyśmy bez warg (wargi wciągnięte do wewnątrz „ obejmują zęby” )
2). Wymawiamy teraz na zmianę ł - y, ł - u
3). spróbujemy pokazać jaki pyszczek ma rybka ( wargi wysunięte do przodu, rozszerzone na końcu)
4). Chcemy pocałować mamę ale ona jest daleko. Musimy wysunąć wargi do przodu (cmokamy)
5). Pokażemy jak wygląda ryjek świnki ( wargi wysunięte do przodu , lekko rozchylone na brzegach)
6).Próbujemy zrobić z buzi pyszczek wielbłąda (górna warga wystaje nad dolną, lekko ją przykrywa)
7). Jak warczy zły pies? ( Unosi górną wargę, pokazuje zęby)
8). Jak królik zajada trawę? ( Górna warga pracuje we wszystkich płaszczyznach)
9). Jak wiewiórka gryzie orzechy? ( Pracuje dolna warga)
10). Czy potrafisz? :
- utrzymać górną wargą słomkę ( ołówek)
- schwytać wargami krople deszczu ( uniesione do góry głowa, wargi „ chwytają” krople dziecko je „wypija”
- schwytać deszcz dolną wargą ( warga dolna wysunięta, ruchliwa żuchwa)

ĆWICZENIA POLICZKÓW

1). Może widziałeś chomika jak trzyma w policzkach swoje zapasy? pokaż jak wyglądał.
2). Robimy z buzi duży balon. Powoli wypuszczamy z niego powietrze ( albo nagle pęka)
3). Mamy buzię spuchniętą jak balonik
- A teraz jest spuchnięta z lewej ( prawej) strony
- Na dole (u góry). ( Przy zaciśniętych wargach nabieramy dużo powietrza tworząc balon. Potem przesuwamy powietrze kolejno do lewego i prawego policzka. Następnie pod górną i dolną wargą)
4). Chudniemy ( wciągamy silnie policzki do wewnątrz tak, aby ściśle obejmowały żeby, tworząc wklęśnięcie)
5). Co się stało z naszymi ustami? Raz są z jednej strony twarzy raz z drugiej. Jak się nam nie będzie podobało - wrócą na swoje miejsce. ( wargi i policzki silnie ściągamy raz w lewo raz w prawą stronę.

ĆWICZENIA RUCHÓW DOLNEJ SZCZĘKI

1). Opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki.
2). Przesuwanie dolnej szczęki w lewą stronę, a następnie w prawą
3). Wysuwanie dolnej szczęki do przodu i cofanie - wargi pozostają rozchylone
4). Wykonywanie ruchów żucia ( uczestniczą w nich : szczęka, wargi i policzki)
5). Chwytanie dolnymi zębami górnej wargi.
6). Podsuwanie dolnej wargi pod górne zęby

Grupy wiekowe
Tematyka
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.